Loading...
Home | Organisatie | Het ontstaan van Red Bullet
Het ontstaan van Red Bullet 2017-01-26T09:07:09+00:00

Het ontstaan van Red Bullet

1 April 1968 zou een gedenkwaardige dag blijken te worden in de geschiedenis van de Nederlandse popmuziek: Op die dag gingen Red Bullet Productions en Nanada Music van start. In 1 pand in Hilversum, onder 1 dak waren vanaf dat ogenblik gevestigd een platenproductiemaatschappij, een muziekuitgeverij, een artist-management-en boekingskantoor en een audiovisuele productiemaatschappij. Het eerste project van die afdeling was ‘’Aretha Franklin” in het Concertgebouw’’ op 25 april 1968, onder leiding van regisseur Bob Rooyens. En vandaag de dag op DVD beschikbaar.

Zoiets als Red Bullet/Nanada bestond nog niet. Dat was een volstrekt uniek concept in die tijd. Tegenwoordig heet dit het ‘’360 graden’’ model, oftewel alles in 1 huis, alles onder 1 dak. De Nederlandse muziekindustrie was in 1968 in handen van de ‘’majors’’, toen Phonogam, Bovema, Artone, Polydor en CNR geheten. Die waren tot dat ogenblik allemaal gevestigd in Amsterdam, of Haarlem, of Den Haag, maar niet in mediastad Hilversum, en directe omgeving, waar ook nog eens de belangrijkste opnamestudio’s waren. Red Bullet veranderde dat.

De Nederlandse muziek floreerde midden jaren 60 dankzij Anneke Grönloh, Ria Valk, Rob de Nijs en de Lords, Jumping Jewels, Boudewijn de Groot, ZZ en de Maskers, Johnny Hoes en Heintje, die ook in Duitsland beroemd was. De beatbands kwamen eraan, de Motions, Golden Earring en de Shoes, maar verder dan Nederland kwamen ze nog niet. Op 1 april 1968 ging een jongensdroom in vervulling van Freddy Haayen en Willem van Kooten: Nederlandse bands en artiesten ontdekken, produceren, promoten uitgeven, managen, boeken en wereldberoemd maken. Tot 1 april 1968 werd er geen plaat van welke groep dan ook buiten Nederland uitgebracht.

Willem van Kooten
Oprichter Willem van Kooten

Golden Earring

Vanaf dat ogenblik werd er door Red Bullet/Nanada structureel gewerkt aan de carrière van groepen als Golden Earring, de Shoes, Earth and Fire, Sandy Coast, en Bojoura. Eerst in Nederland, want zonder lokaal succes geen internationaal succes. Maar tevens en tegelijkertijd en voor het eerst werd er ook aan buitenlandse releases en optredens gewerkt. En inderdaad kwamen er binnen 2 jaar grote internationale successen: George Baker Selection met Little Green bag, Tee Set met Ma Belle Amie, en in 1970 werd Venus van Shocking Blue de eerste nummer 1, eerst in de USA en daarna in de rest van de wereld.

Red Bullet/Nanada Music had al binnen 2 jaar zijn bestaansrecht bewezen. Golden Earring had in 1970 een grote hit in Benelux en Duitsland met Back Home, en dat werd in 1973 overtroffen met Radar Love, dat een rock klassieker werd, vandaag de dag de “number one” Road song in de USA en Engeland. En daarna kwam Twilight Zone, in 1982.

Het hek was van de dam, wat betreft internationale successen van Nederlandse band en artiesten. Hieronder een paar uit de stal van Red Bullet/Nanada: Focus werd wereldberoemd in 1971, en is dat nog steeds, en treedt nog altijd op over de hele wereld. Alle Focus, Golden Earring en Shocking Blue albums zijn leverbaar op CD en op vinyl, en via internet portals als iTunes en Spotify.

In 1975 won Nederland voor het laatst het Eurovisie songfestival met Ding- a -dong van Teach-in, en dat succes is ook uit de Red Bullet/Nanada school afkomstig. Alle Teach-in successen zijn beschikbaar. Het Stars on 45 project, van producer Jaap Eggermont, dat in 1981 en 1982 de wereld op z’n kop zette. Niet alleen werd Stars on 45 nummer 1 in heel Europa, Amerika en Canada, maar ook in Mexico, Japan en de rest van de wereld. Stars on 45 is nog steeds de best verkochte Nederlandse productie ooit. Naast alle internationale successen zijn er ook nationale successen met o.a. Het Goede Doel, Wolter Kroes en Jeroen van de Boom.